Tři z deseti Slováků stále platí raději hotovostí než kartou. Více než polovina Slováků při placení v kamenných prodejnách upřednostňuje úhradu platební kartou se zadáváním PINu. Na druhé straně, rok od roku přibývá kupujících, kteří platí mobilními telefony, je jich přibližně 16 %. Ukázal to reprezentativní průzkum pro společnost Home Credit.
Dva ze sta v současnosti platí hodinkami. Většina Slováků je opatrných v případě nákupů na internetu. Tři čtvrtiny dotázaných si většinou ověřují důvěryhodnost e-shopu v případě, že se v něm chystají nakupovat poprvé. V takovém případě si skoro polovina raději nechá zboží poslat na dobírku.
Především mladší generace preferují spíše bezkontaktní platební techniky. Ačkoli stále méně lidí u pokladen v obchodech vybírá z peněženky hotovost, stále se mezi námi najde přibližně 30 % těch, kteří nejvíce věří právě placení fyzickými penězi. Podle průzkumu téměř 40 % lidí bez maturity upřednostňuje právě platby v hotovosti. „Zřejmě největší výhodou placení mobilem je jeho jednoduchý, bezpečný a hlavně komfortní způsob. Takto vůbec s sebou nemusíte nosit peněženku či platební kartu, nebo při online nakupování si nemusíte sedat za počítač. Nosit s sebou mobil téměř všude je přitom v dnešní době naprostou samozřejmostí “ Karta digitalizovaná v mobilu je přitom bezpečnější a více chráněná než kterákoli běžná platební karta,“ konstatoval vedoucí oddělení kreditních karet společnosti Alessandro Villa.
Odborníci radí, aby lidé byli obezřetní především v případě neznámých zahraničních e-shopů. Neměly by si ukládat údaje z platebních karet přímo do profilu konkrétního obchodu. Při nákupech na webu by neměly zadávat čísla kreditních karet a PIN kódy do webových odkazů nebo je posílat e-mailem.
„Měli byste si zkontrolovat, zda nakupujete v ověřeném e-shopu, tedy na stránce, která je zajištěna zámkem. Nikdy si neukládejte údaje o kreditní kartě v internetovém obchodě pro účely budoucích nákupů a vždy raději kartu vyplňte znovu. Důležité je také pravidelně aktualizovat operační systémy a antivirové programy v počítači a mobilních telefonech a pravidelně kontrolovat přehledy transakcí na kartě,“ dodal veřejný ochránce práv klientů společnosti Miroslav Zborovský.